Veckans Diss!


IKSUfashion var snäll och hjälpte en tjej i laget med något och hon svarade, - åh hygglo!
 Vi dissar därför ordet hygglo denna vecka!

-Orddefinition: Hygglo är ett slangord, ursprungligen sprunget ur adjektivet hygglig i betydelsen vänlig, kamratlig, men allt oftare använt som substantiv.

Den ironiska generationen (födda på 1960-talet) använder givetvis hygglo om personer som inte alls är hyggliga. (saxat ur susing.nu)


Sedan tillade hon att man även kunde lägga till burro efter om man varit riktigt schysst, (som vi antar syftar på bussig?) men har ni någonsin hört någon fulare och mer ofashionabel mening än - åh hygglo burro?! Nä tänkte väl det!

Så tyvärr Hanna, motiveringen att det ligger skönt i munnen håller inte.. Ordet Hygglo är så 1960! skärpning!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alltså visst, fint initiativ verkligen men ni kanske borde kolla lite i några gamla svenskaböcker för ordet definition syftar på att förklara och definera ordet ni menar, lite kaka på kaka, dessutom tror jag att det borde vara ett mellanrum orddefinition är inte ett ord. Även ursprungligen sprunger ur??? seriöst ni säger samma sak två gånger, bara lite funderingar...

2009-02-24 @ 21:48:00
Postat av: IKSUfashion

Godkväll Anonym!

Vad tråkigt att du är missnöjd med inlägget. Denna sida har tyvärr ingen stavningskontroll och vi har kanske inte heller doktorerat i det svenska språket, då vi framförallt bloggar om mode och innebandy. Vi tar självklart åt oss av denna kritik så att ni i huvudsatden såväl oss skogsbor förstår vad som skrivs, men tycker att det är kul att folk utanför lilla Umeå har hittat hit. Vi beklagar detta missförstånd och önskar dig en härlig och helt underbar onsdag! puss från oss på IKSUfashion

2009-02-24 @ 23:39:20
URL: http://iksufashion.blogg.se/
Postat av: Hanna

Nej jag kommer inte att ge mig! Nu ska det användas hygglo och burro tills ni småflickor förstår vilka bra ord det är. Jag kommer lätt att få med mig Ann-Louise Hansson, Korv-löwern och mormor-moonwalk det ser jag som klart, sen ska jag jobba på Beatrice, Mini och den mognare Elin också, tror att det kan gå! Åh vilken härlig tågresa det kommer att bli...

2009-02-25 @ 07:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0